Skip to main content

Meidän käyttämät Stratasyksen materiaalit (ULTEM 9085 ja Antero 800NA) täyttävät EN 45545-2 -standardin vaatimukset. Vaatimukset sisältävät muunmuassa tiukat rajoitukset tulipalossa vapautuviin savukaasuihin ja myrkkyihin, sekä paloa hidastavat ominaisuudet. Lisäksi tarjoamme joukon muita materiaaleja, joita voidaan käyttää raideliikenteessä.

https://www.stratasys.com/railway

Käyttöesimerkkejä ovat varaosat, joiden saatavuus on heikentynyt. Huolloista aiheutuvien viivästyksien kulut ovat todella suuria ja ne voivat johtua yksinkertaisesta muutaman kymmenen euron varaosasta, jota ei sillä hetkellä ole helposti saatavilla. 3D-tulostamisella pyritään vähentämään näitä viiveitä ja saatavuusongelmia ja pystytään tuottamaan uusi 3D-tulostettu varaosa kahden päivän sisällä.

Lisäksi huomattavia etuja saavutetaan huolloissa ja asennuksissa käytettävistä kustomoiduista työkaluista. Muovista tulostetut työkalut ovat perinteisiä alumiinisia tai teräksisiä työkaluja huomattavasti kevyempiä ja tästä syystä tehokkaampia käyttää. Täten kustomoidut työkalut ja avustimet helpottavat ergonomiaa ja sitä kautta myös turvallisuutta.

Kyseisiä menetelmiä käyttävät iso joukko raideliikenneyrityksiä esimerkiksi: Angel Trains, Bombardier Transportation, Chiltern Railways, DB ESG ja Siemens Mobility. Angel Trains esitteli muunmuassa tulostettuja junien käsitukia TCT:n tapahtumassa – https://www.tctmagazine.com/tct-events/tct-show-uk/stratasys-shine-spotlight-aerospace-rail-travel-customers/

3D-tulostettuja osia käytetään myös uusien junavaunujen ja -tekniikoiden kehittämiseen. Junissa käytettyihin ilmakanaviin ja kaapeliläpivienteihin on hyvä käyttää tulostettuja prototyyppejä tai miksei lopputuotteitakin.

Meidänkin tuotannostamme löytyvät Stratasyksen tulostimet pystyvät tuottamaan näitä mainittuja materiaaleja, joten olethan yhteydessä mikäli asiasta herää kysymyksiä!